tirsdag den 30. oktober 2012

Hold fast i de positive tanker

Det er ikke altid så let gjort. Desværre. Vi ved jo godt, at vi har det bedst, når vi ser lyst og positivt på tingene, men hvad er det så der gør det så svært?


1. Vi er mere opmærksomme på det negative end det positive


2. Vi rammes hårdere af negative oplevelser end positive. Faktisk 3 gange så hårdt når der er tale om negative oplevelser generelt. 5 gange så hårdt hvis det handler om negative oplevelser i parforholdet.

3. Vi grubler mere over problemer end vi påskønner glæder

4. Der er mere socialt spin i problemer end i glæder.

5. I sundhedssektoren og i psykologien prioriteres behandling frem for forebyggelse.




1. En stor del ligger i vores gener! Faktisk 40% - 50% af årsagen ligger i vores gener. Vi er tilsyneladende født med en slags kemisk bestemt grundstemning kaldet "Happiness-set-point".

2. 10% - 20% har noget at gøre med vores materieller vilkår at gøre. 
Vi vender os nemlig hurtigt til at have det godt. Dette kaldes i fagsproget "Hedonistisk adaptation".

3. 40% skyldes frihed til at arrangere sig. 




1. Oplevelse af egne kompetencer 
"Jeg kan som regel, hvis jeg bare
 gør mig umage"

2. Oplevelse af socialt forbundethed "Jeg er ikke ensom/jeg betyder noget"

3. Oplevelse af selvreguleret vækst - læring og kreativitet. "Jeg handler frivilligt - næsten uanset hvad. (en forudsætninger her er, at vi skal forstå vores opgave og den skal være meningsfuld. )


Til refleksion: beskriv 3 "ting" der betyder meget for dig og som du glædes ved at tænke på. Læs dem eventuel op for dig selv 2 gange dagligt de næste 5 dage. Mærk efter om det betyder noget på positivbarometeret. 


1 kommentar:

  1. Spændende blog, glæder mig til at følge med.
    Hilsen Isa

    SvarSlet

Jeg modtager med glæde din kommentar :)